”Niin moni tarjoaa vain pelkkiä kuoria”

Otsikko on suora lainaus Ressu Redfordin tunnetuksi tekemästä laulusta ”Kuka on se oikea”. Lause on osuva, sillä pelkkien kuorien tarjoilu sopii myös monen yrityksen kotisivuihin. Usein niiden ulkoasu on kunnossa, mutta sisältö ontuu.

banaaninkuoret_etusivu

Yleensä yritys teettää kotisivujensa tekniikan ja ulkoasun alan ammattilaisilla. Tavallista on, että sisältö sorvataan omin voimin, koska oma väki tuntee parhaiten firman asiat ja tuotteet. Ei kai siinä viestinnän ammattilaisia tarvita, kun joka iikka hallitsee luonnostaan äidinkielensä.

Pahimmillaan sivustolla vilisee yhdyssana- ja muita kielioppivirheitä. Sisällössä hienostellaan englanninkielisillä tai insinöörimäisillä ilmaisuilla, jotka eivät avaudu kaikille. Kun lukija ei ymmärrä yrityksen viestejä, hän poistuu vikkelään sivuilta eikä palaa koskaan takaisin.

Tavallista on, että kotisivujen ylläpito jää lapsipuolen asemaan. Tietojen päivitys unohtuu kokonaan, puhumattakaan uuden sisällön tuottamisesta. Melko nurinkurista, sillä maailma digitalisoituu kiihtyvällä vauhdilla, ja tietoa haetaan entistä enemmän netistä.

Mielenkiintoa kotisivuja kohtaan voi helposti kasvattaa tuottamalla uutta sisältöä yrityksen tapahtumista, tuotteista ja palveluista. Palkinnoksi vaivannäöstä tulee sekin, että uuden sisällön myötä yritys näkyy hakutuloksissa jatkuvasti paremmin, ja huomiota voi saada myös sosiaalisessa mediassa.