Hyvällä viestinnällä ilmaista näkyvyyttä

Jos yritykselläsi on kiinnostavaa kerrottavaa, ilmaista palstatilaa on tarjolla monissa medioissa. Uutiskynnys ylittyy varmimmin, kun valitset mediat oikein ja lähetät toimituksille ammattimaisesti laaditun tiedotteen.

Mikä sitten on kiinnostavaa kerrottavaa? Se riippuu täysin kohdeyleisöstä. Jo yrityksen muutto uusiin toimitiloihin voi olla kiinnostava uutinen paikallisille asukkaille. Jokin uusi tuote saattaa olla jymyuutinen alan ammattilaisille, vaikka se ei kiinnosta pätkän vertaa suurta yleisöä. Eli median valinta on usein ratkaisevaa, kun halutaan ylittää julkaisukynnys.

Monet yritykset lähettävät toimituksille mediatiedotteita säännöllisesti. Osa niistä päätyy uutisiksi, osa menee suoraan roskiin. Hylkäämisen syynä voi olla, että median valinta on väärä tai yrityksellä ei ole mitään uutta kerrottavaa. Joskus tiedotteet ovat niin sekavia ja vaikeaselkoisia, etteivät toimittajat viitsi ryhtyä muokkaamaan niitä selkokielisiksi uutisteksteiksi.

Hyvä mediatiedote on laadittu samaan tapaan kuin ammattilaisen kirjoittama uutisjuttu. Siinä on kerrottu totuudenmukaisesti ja lyhyesti asiaan liittyvä tieto. Jos toimittaja kaipaa syvällisempää tietoa, hän osaa kyllä kysyä sitä. Hyvän mediatiedotteen kruunaavat painokelpoiset, aiheeseen liittyvät kuvat. Etenkin pienten ammattilehtien toimitukset kaipaavat niitä usein.

Joka päivä osa eri medioiden uutisjutuista perustuu toimituksille lähetettyihin tiedotteisiin tai yleisön antamiin juttuvinkkeihin, sillä toimitusten on vaikea löytää uutisaiheita omatoimisesti.
Kun yrityksen tiedote päätyy uutiseksi johonkin mediaan, ilmaista julkisuutta voi tulla enemmänkin. Jokin muu media saattaa kiinnostua asiasta, ja haluaa tehdä omannäköisensä jutun hieman toisesta näkökulmasta.